Fiatal vállalkozóként jobb, ha a lehetőségek lebegnek a szemed előtt
Ezúttal Benedek Miklóssal, Budapesten, a 11. kerületben található
Hilkont Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a könyvelési szolgáltatásról,
mint vállalkozásról. A Konyvelok.hu bepillantást nyerhetett a
leghasznosabb ügyfélszerzési stratégiájukba, de szóba került az online
jelenlét jelentősége is.
Amikor
a vállalkozása elindult, akkor a kérdőjelek, vagy inkább a piaci
jelenségekre adott válaszok voltak jelen nagyobb arányban Önben?
Igazából egyik sem. Amikor a vállalkozásomat elindítottam nem az előttem
álló veszélyek, vagy kockázatok foglalkoztattak, sokkal inkább a benne
rejlő potenciál. Azt gondolom, hogy ez így is van rendjén, hiszen fiatal
vállalkozóként jobb, ha a lehetőségek lebegnek az ember szeme előtt,
mint a vele járó buktatók. Nyilvánvaló így utólag, hogy akkor sok
mindent nem láttam előre, sok mindenre nem gondoltam, de ezeknek a saját
bőrünkön való megtapasztalása egy természetes folyamat velejárója.
A vállalkozásom megindításában nagy szerepe volt annak, amit a főiskolai gyakorlat alatt megtapasztaltam. Édesapám révén ugyanis lehetőségem volt egy közel KKV méretű, több évtizedes múltra visszatekintő könyvelőirodában elhelyezkedni, ahol, amellett, hogy lenyűgözött a munka szervezettsége, az ún. „nagyüzemi” jelleg, már pár hónap után láttam azokat a belső feszültségeket, problémákat, amelyek gátat szabtak, vagy legalábbis lelassították a további fejlődést. Lassan azonban összeálltak a „kockák” a fejemben, és úgy döntöttem, hogy érdemes belevágni egy saját vállalkozásba. Azt gondoltam, hogyha az alapfeltételek adottak, gondolok itt a felelősségteljes hozzáállásra, a szakmai kihívásokkal szembeni motivációra, nagyon nagy kockázatot nem futok vele.
A kötelező továbbképzéseken túl vezetőként tréningezi magát valamilyen módon?
Igen, folyamatosan. Több alkalommal volt módon részt venni több napos
vezetőképző-, illetve személyiség tréningeken, ahol a szituációs
gyakorlatokból rengeteget tanultam. Ezen túlmenően megdöbbentő, hogy a
különböző pszichológiai tesztek milyen önismeretet nyújtanak segítve így
ez erősségek felismerését, valamint a gyengeségek kezelését.
A könyvelőiroda mellett tanácsadással is foglalkozom már több éve, ahol együtt dolgozom közép-, és felsővezetőkkel, illetve az alájuk tartozó beosztottakkal. A közös munka során folyamatosan figyelem a különböző vezetői készségeket és képességeket, illetve azok elfogadottságát, hatékonyságát. A tréningek, a tesztek illetve az ilyen jellegű megfigyelések átemelése, adaptálása sokszor jelentenek segítséget a vezetők számára a kommunikációtól elkezdve, a motiváció növelésén át egészen a számonkérésig.
Rendelkezik valamilyen idegennyelv-ismerettel? Ha igen, milyen előnnyel jár ez ebben a szakmában?
Igen, angolul tárgyalási szinten, míg németül és franciául társalgási
szinten beszélek. Azt gondolom, hogy a nyelvismeret mindig, mindenhol
csak hasznunkra válhat, akár a legváratlanabb helyről is érkezik erre
igény. Sajnos nem gyakori, de volt azért már rá példa, hogy egy ügyfelem
helyett nekem kellett az angol partnerével egyeztetnem, amivel jól járt
az ügyfelem, hiszen helyette hitelesebben tudtam válaszolni a
partnerének, jól járt a partnere, hiszen választ kapott a kérdéseire,
illetve jól jártam én is, hiszen ez is csak növelte azt a fajta
sokoldalúságot, amit igyekszem képviselni.
Az Ön könyvelői praxisa hogyan találja meg az ügyfeleit?
Elmondaná, mi az Önök számára leginkább bevált ügyfélszerzési stratégia?
Ez egy nagyon nehéz kérdés, ami véleményem szerint általában fejtörést
okoz a könyvelők, illetve a könyvelőirodák vezetői számára. Nekem az a
személyes tapasztalatom, hogy önmagukban a hirdetésekkel csínján kell
bánni, ugyanis ez az a fajta dolog, amire akár milliókat is lehet
fordítani, viszonylag kevés hatékonysággal. Nagyon régen kipróbáltam a
direkt marketinget, hideg hívásokat, semmi eredménnyel… amin persze így
utólag egyáltalán nem csodálkozom.
Megítélésem szerint a könyvelői szakma a bizalomra épül, ezért én személy szerint nem hiszek abban, hogy az utcáról csak úgy be tudnak esni a jól fizető ügyfelek, akik mindenfajta előzetes információ, ajánlás nélkül csak úgy megbíznak az illetőben és megosztják a vagyoni, jövedelmi helyzetüket. Mondom ezt általában, vannak persze kivételek. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem szabad, vagy nem érdemes hirdetni, csak nagyon csínján kell vele bánni, ha valakinek nem egy éves keretet „kell” erre elköltenie, hanem számít a kiadott összeg közép, vagy hosszú távú megtérülése. Emellett persze tudom, hogy sokszor nagyon nehéz ezt a fajta megtérülést egy az egyben mérni, hiszen lehet, hogy valaki 5 évig hirdet valahol látszólag eredménytelenül, azonban 5 év után mégis sikerül egy olyan ügyfelet beakvirálnia a hirdetésén keresztül, aminél kijelenthető, hogy megérte. Emellett fontos és egyre fontosabb az internetes jelenlét mindenfajta formája, ahol tudom, hogy nekünk is van lemaradásunk, elsősorban a Facebook-ot illetően.
Véleményem szerint azonban egy bizalomra épülő szolgáltatás esetén, hasonlóan pl. az ügyvédekhez, a legjobb cégér maga a szolgáltatás. Ha valamelyik ügyfelünk elégedett velünk, az általunk végzett szolgáltatással, akkor ő is szívesen ajánl egy-egy üzleti partnerének, tudván, hogyha ő nem csalódott bennünk, kicsi az esély, hogy a partnere fog.
Mit gondol, mennyire fontos manapság, hogy egy vállalkozásnak – jelen esetben könyvelőirodának – saját honlapja legyen?
Véleményem szerint egy saját honlap minden vállalkozás esetében egy
fontos mérföldkövet jelent. Önmagában a könyvelőiroda komolyságát,
elhivatottságát erősíti, ha rendelkezik egy saját domainnel, illetve
mögötte egy jól megszerkesztett, akár szakember által felépített
honlappal, ami bárhol, bármikor büszkén felmutatható. Ezen túlmenően
sokszor ügyfélcsalogató szerepe is lehet egy profin felépített
honlapnak, hiszen nem kell egy-egy kommunikáció alkalmával megismételni
azokat az információkat, amelyek egyébként is megtalálhatóak ott,
elegendő csak lehivatkozni ezeket.
Az Ön vállalkozása már bizonyított! Mit tanácsolna azoknak,
akik a könyvelői szakmában pályakezdők, de esetleg nem tudják, hogy mi
lehet az első lépés?
Mindenkinek, aki ezzel szeretne foglalkozni, azt tanácsolom, hogy legyen
elszánt, céltudatos és jól szervezett. Nagyon fontos, hogy a fiatal
pályakezdőkben is meglegyen az a fajta kitartás, ami elengedhetetlenül
szükséges a célok elérésében, enélkül ugyanis a kudarcok kerülnek
előtérbe az apró sikerek helyett, ami könnyen elkedvetlenítheti a
vállalkozó szelleműeket. Végül vallom, hogy ebben a szakmában is
elengedhetetlen a folyamatos fejlődés, az önmagunk fejlesztése, ami
magabiztosabbá, sokrétűbbé tesz bennünket az előttünk álló akadályok
leküzdésében.
A Hilkont Kft. 2011-ben regisztrált a Konyvelok.hu oldalon.